بررسی تحلیلی مولفه های جهانی شدن در نقاشی مدرن و معاصر ایران
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده فیروزه فیض آبادی
- استاد راهنما بهنام کامرانی داور یوسفی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
پدیده جهانی شدن یکی از مهم ترین مسائل دنیای معاصر است که تأثیراتش وارد بسیاری از حوزه ها و پدید آمدن مسائلی مثبت و منفی و ایجاد چالش هایی شده است. چاره جویی برای آن موجب تشکیل انجمن ها، نشست ها، تحقیقات وو پروژه ها، اضافه شدن کتاب هایی به کتب آموزشی مدارس و ... در کشورهای گوناگون شده است. از جمله زمینه هایی که جهانی شدن موجب بروز مفاهیم و مسائلی جدید در آن حوزه شده، نقاشی و هنر معاصر می باشد. به دلیل توسعه فن آوری، اطلاعات و رسانه، نقاشی ایران نیز از این تأثیرپذیری برکنار نمانده است. واکنشی که نقاشان ایرانی در آثارشان ـ خواه آگاهانه و خواه ناخواسته ـ بدین مسئله نشان داده اند نماینده ی دو رویکرد عام و کلی می تواند باشد، یا در تقابل با تهدیدات منتج از جهانی شدن، به نمایش های خاص گرا و هویت پردازانه ناشی از خصلت های محلی می پردازند و یا در جهتی دیگر با جذب شدن به این پدیده به رویکردهای عام و فرامحلی گرایش می یابند. هر کدام از این گرایشات را به گونه ای موردی می توان در نقاشی مدرن و معاصر ایران بررسی نمود. تفاوتی که در کیفیت آثار نقاشان نوگرا و سپس معاصر ایران وجود دارد مربوط به پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، تسریع روند جهانی شدن و نیز نوع تحلیل نقاشان این دو دوره می باشد. بررسی این موارد از این جهت ارزشمند است که تحلیل این دست مسائل و تشریح چالش های پیش رو از ضرورت های تجسمی و راهگشای نقاشان این دوره تر تبیین نگرش های خود و مسائل تازه مطرح شده در دنیای هنر می باشد. آشنایی با جهانی شدن و تأثیرات آن، نقاشی مدرن و معاصر ایران و در نهایت پی گیری تأثیرات جهانی شدن در این دو موجب نتیجه گیری هایی شده که هدف از ارائه این پژوهش بیان و تمرکز روی آن برای رسیدن به راهکار بوده است
منابع مشابه
تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران
هدف این مقاله مقایسهی بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانهشناختی و ساخت پرسشنامهی تقابلهای معنایی در مقایسهی نقاشی زنان و مردان انجام میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانههای توصیفی، شمایلی و کلیشهای از زن آرمانی است، اما نقاشان زن نگاه تبیینی، غیر کلیشهای و تفسیری به ویژگی...
متن کاملتحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران
هدف این مقاله مقایسه ی بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانه شناختی و ساخت پرسش نامه ی تقابل های معنایی در مقایسه ی نقاشی زنان و مردان انجام می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانه های توصیفی، شمایلی و کلیشه ای از زن آرمانی است، اما نقاشان زن نگاه تبیینی، غیر کلیشه ای و تفسیری به ویژگی ...
متن کاملبررسی نوگرایی نقاشی در ایران معاصر
نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه ه . ش پا به عرصه جدیدی گذاشت، که در این راه به دستاوردهای متفاوتی نسبت به سنت های گذشته دست یافت. این موج نو بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود که بعدها این حرکت هنری، هنرنوگرا خوانده شد. هنرمندان بیشتر مشتاق اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غربی بودند و به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی و رمزهای هنر ملی، سنتی و مذهبی کمتر توجه داشتند و این از دلایل عمده...
متن کاملبررسی مشکلات فرایند مدرنیزاسیون در ایران معاصر و اثرات آن بر جهانی شدن
تجدد یکی از ویژگیهای عصر جدید است. ما در عصر مدرنیته زندگی میکنیم، از اینرو مدرنیته روح عصر جدید است. از عمر نوسازی در جامعه ایران بیش از یک قرن میگذرد و از انقلاب مشروطه به این ور رشد و شتاب گرفت. در این فاصله ایران توانسته است از تحولات و دستاوردهای علمی و فنی و اقتصادی و سیاسی و... غرب تاثیر پذیرفته و بر اساس ظرفیت و توان خویش از آن تحولات عظیم دست به گزینش زده است. تحولات غرب بهطور مست...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023